گزارش ويژه برنامه هفته جهانی فضا با موضوع اکتشاف(شعاراین هفته در سال 2015)

ويژه برنامه هفته جهانی فضا و نشست های تخصصی، عصر چهارشنبه15 مهر ماه94،  با حضور مجید سعادتمندی(قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی)، امیرحسین چیذری(مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی تهران) ، اساتید و شخصیتهای علمی کشور مانند پروفسور نعمت الله ریاضی(فیزیکدان و کیهان شناس)، كوروش ركني (کارشناس سازمان فضایی ایران) و جمعی از خانواده های علاقمند به علوم فضایی در تالار کهکشان مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برگزار شد.
« پروفسور نعمت الله ریاضی » فیزیکدان و کیهان شناس برجسته در اين همايش اولین سخنران برنامه بود و سخنرانی خود را با موضوع«نجوم از فضا» برای علاقه مندان ارائه داد. وی در ابتدا درباره ی «سفرهای فضائی و اقامت در فضا» که در گذشته یک امر رویایی و غیرواقع گرایانه تصور می شد مطالبی را بیان کرد و به آغاز پروازهای فضائی با پرتاب اسپوتنیک1 در سال 1957 اشاره کرد.
پس از این درباره ی سفر به ماه ، اکتشاف اولیه سیارات بزرگ ، ستاره های دنباله دار ، سیارک ها ، درک خورشید و اثر آن بر محیط زیست زمین، تعیین تاریخچه تکاملی  ستاره ها و کهکشان ها و کشف ماده تاریک، کشف تابش زمینه کیهانی، کیهان شناسی «انفجار بزرگ» ، اندازه گیری هندسه جهان و کشف انرژی تاریک و... توضیحات جالبی را ارائه داد.
پروفسور نعمت الله ریاضی در ادامه صحبت‌های خود سازمان های فضائی را موضوع مهم¬تری دانست و تاکید کرد:‌ «سازمان های فضائی مانند(ESA) در برنامه های چشم انداز ده ساله خود توجه خاصی به نجوم از فضا دارند و پروژه های گسترده ای در حال انجام است. این پروژه ها نیازمند همکاری های بین المللی است چون اغلب پر هزینه هستند.»
وی در پایان سخنرانی خود درباره ی رصدخانه فضایی هرشلِ آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ جیمز وِب جانشین تلسکوپ فضایی هابل ، پروژه گایا  و... مطالب جالبی را بیان کرد.
«كوروش ركني» کارشناس سازمان فضایی ایران دومین سخنران این برنامه سخنرانی خود را با موضوع «نجوم، اکتشافات فضایی و فعالیتهای ایران» برای مخاطبان بیان کرد. وی  با ارائه تصاویری از ماهواره های فضایی درباره برخورد ماهواره ها و خطراتی که به دنبال دارد، متلاشی شدن ماهواره ها در هنگام برخورد و پخش آن در فضا توضیحاتی را ارائه داد. سپس با ارائه تصاویری از فضا با استفاده از رادیوتلسکوپ ها درباره ی تاریخچه رادیوتلسکوپ ها و انواع آن برای نمایش امواج مادون قرمز، فرابنفش و... نیز مطالبی را بیان کرد.
گفتنی است، در بین سخنرانیها مسابقه علمی و اهداء جوایز به نفرات برتر ارائه شد و شور و هیجانی که در بین شرکت کنندگان در حین جواب دادن به سؤالات مسابقه دیده می شد وصف ناپذیر بود.
همچنین جدیدترین اخبار و فیلمهای جذاب فضایی در بین برنامه نمایش داده شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
در پایان برنامه پس از اجرای موسیقی زنده،  گنبد بادی آسمان نما و سالن نمایش لیزری برای علاقه مندان اجرا شد.
ويژه برنامه هفته جهانی فضا با حضور 150 نفر از مشتاقان فضا، اساتید و هیات علمی دانشگاهها از ساعت16:45 تا21 برگزار شد و مخاطبان توانستند از مباحث علمی نشست، مانند گذشته به خوبی استفاده کنند.

• گزارش ويژه برنامه هفته جهانی فضا با موضوع اکتشاف(شعاراین هفته در سال 2015)